Zásady psychohygieny u detí a dospievajúcich

Psychohygiena je vo svojej podstate prepracovaný poriadok, ktorý slúži k úplnému posilnenie a udržanie dobrého duševného zdravia jedinca. Vychádza z rôznych metód a postupov, vďaka ktorým sa dá ľahko a rýchlo prispôsobiť potrebám detí a momentálnym situáciám. Deti sú za každých okolností na prvom mieste, od toho sa odvíja aj ich harmonogram činnosti v priebehu celého dňa.

Zásady psychohygieny u detí a dospievajúcich

Životospráva

Malé deti sú zvyknuté v materskej škôlke na určitý stravovací režim. Podobný systém funguje aj v mnohých rodinách. Deti v týchto spomínaných zariadeniach dostávajú bohatú a rozmanitú stravu, ktorá je spestrená o ovocie a zeleninu. V ich jedálničku sa poväčšinou objavujú mliečne produkty, celozrnné potraviny a obilniny. Vedľa toho si deti pravidelne pochutnávajú na rôzne technologicky upravenom kuracím či rybím mäsu. Dostávajú tiež strukoviny, potraviny s nízkym obsahom cholesterolu a tukov. Hotové pokrmy sa nepresoľujeme. Veľmi sa dbá na to, aby deti konzumovali čo najmenej výrobkov s vysokým obsahom cukru. To platí aj pre sladené nápoje.

Ich jedálny režim je nastavený tak, aby si mohli pochutnať na potrebnom množstve kvalitných potravín. Odborníci odporúčajú, aby deti sa venovali jedlu v istých pravidelných intervaloch. Predovšetkým by mali jesť maximálne šesťkrát denne.

Deti dostávajú zodpovedajúce porciu, ktorá je práve upravená podľa ich rastovej fázy, telesnej hmotnosti, pohybových aktivít a iných činností. Za deň by deti mali vypiť cez liter tekutín.

V žiadnom prípade by sa dieťa do jedla nemalo za žiadnu cenu nútiť, ale je dobré ho motivovať k tomu, aby ochutnalo. Bohato stačí, keď pozre pár lyžičiek od všetkého. Týmto spôsobom sa u neho môžu vypestovať krok po kroku správne stravovacie návyky.

Správna životospráva sa potom odohráva aj na základných školách. Bohužiaľ tieto zariadenia nie sú schopní každému dieťaťu adekvátne zabezpečiť príjem potrebnej skladby živín. Tu možno vyzdvihnúť, že deti sa v každom prípade musí spoľahnúť na domácu stravu. V prostrednej školských jedální bežné dochádza k tomu, že deti nedojídají danej porcie. Navyše si v minulosti žiaci mohli ľahšie kúpiť niečo sladké či sladeného na zub v priebehu prestávok. Zašli do školských bufetov či si nejakú nezdravú vec kúpili priamo v automate. S tým je už na dobro koniec. Teraz sú populárne nápojové automaty, z ktorých vypadne lahodný a pritom zdravý mliečny produkt. Vybrať si dieťa môže z niekoľkých výrobkov. V ponuke je ochutené mlieko, jogurt a tyčinka plná mlieka. Nejeden automat môže ponúkať napríklad zabalené mištičky s nakrájaným ovocím, zeleninu či čerstvo natreté žemle s maslom. Podobná situácia panuje aj na stredných školách.

Tieto nové projekty majú podporiť zdravú formu stravovania a obmedziť rozvoj detskej obezity. Ide o preventívne opatrenie, ktoré priamo bojuje proti istému typu ochorenia.

Bohužiaľ školy sú niekedy bezmocné v rámci nevhodného stravovania či zlých stravovacích zvyklostí. Hlavne staršie detí sa po vyučovacích hodinách objaví u automatov na kafé či na sladené nápoje, ktoré sú umiestnené mimo školské priestory. Tu si kúpi, na čo majú práve chuť. Veľmi často navštevujú aj rýchle občerstvenia. Tú sa docpávají pokrmy plné nevhodných ingrediencií, ktoré ich organizmu moc neprospievajú. Deti môžu brať útokom aj cukrárne. Nadmiera dezertov a lahodných sladkostí spôsobuje u detí nadváhu. Pri ceste zo školy môžu zavítať aj do nejakého supermarketu, malého obchodíku alebo obchodného domu. Odtiaľ si odnesú nezdravý pamlsok. Keď potom prídu domov, otvoria chladničku a vezmú si z nej určitú potravinu. Niektoré deti majú vo večerných hodinách enormne zvýšený apetít. Pokiaľ tejto aktivite holdujú pravidelne, potom sa to po nejakej dobe prejaví na ich váhe.

Školopovinné dieťa a taktiež dospievajúci jedinci by nemali zabúdať na pitný režim. Pri vyššej fyzickej záťaži sa automaticky predpokladá zvýšený objem tekutín. Pri dehydratácii sa dieťa nemôže sústrediť na preberanú látku či iné aktivity. Rozhodne sa neodporúča konzumácia energetických nápojov alebo sladkého nápoja hnedej farby.

Spánok

V škôlke je pravidelnou súčasťou dieťaťa tiež spánok. Ten sa praktizuje po obede. Niekedy dieťa v takom kolektíve nie je schopné zaspať, inokedy zase vydrží spať aj sto dvadsať minút vkuse. Je to individuálna záležitosť. Menšie deti by sa mali v popoludňajších hodinách na nejakú dobu natiahnuť a odpočívať. Staršie detí už takú potrebu nemajú, a preto si úplne vystačí s kratšou siestou. Dajme tomu tá môže trvať niekoľko málo minút.

Menšie deti chodia večer spanie veľmi skoro. Občas sa stáva, že niektoré dieťatko trpí nedostatkom spánku. Čo sa samozrejme prejaví aj na jeho celkovej psychike. Takéto dieťa sa počas dňa nemôže sústrediť a väčšinou má tiež zlú náladu. Okrem toho môže sa u neho objaviť známky agresivity či hyperaktivity.

Ak ide dieťa spať, je nutné eliminovať niekoľko rušivých vplyvov. Po prvé dospelí by mali stlmiť televíziu. Súrodenci by sa mali prestať hádať či na seba pokrikovať. Ich prejavy by mali byť tiché. V tomto prípade na hluk by mali úplne zabudnúť. Okno v miestnosti by sa malo zatvoriť, aby dieťa nerušil pri spaní povyku na ulici.

Dospievajúci jedinca potrebuje spať v priemere okolo deväť hodín. Postupne sa jeho spánková potreba ustáli na osem a pol hodiny.

Za nevyhnutnosť sa dnes považuje kvalitné a dostatočne dlhý spánok. Prostredníctvom neho majú deti možnosť nabrať dostatok síl. Než skutočne zatvoria očká a nechajú sa unášať do sveta fantázie, môžu ešte chvíľu premýšľať o rôznych veciach. Napríklad môžu sa im naháňať hlavou prežitky z dnešného dňa. Ich mozog počas spánku procesu tiež spracováva množstvo informácií. Vedľa spánku možné realizovať niekoľko kľudových aktivít.

Niektoré deti môžu mať problémy so spánkom. Tým sa necháva priestor, aby mohli počúvať hudbu, rozprávky alebo si len tak čítať.

Pohybový režim

Malé deti sa pravidelne nielen v materskej škôlke oddávajú hrám a rôznym pohybovým aktivitám. Mimo prirodzeného voľného pohybu na záhrade, ihrisku či parku majú tú možnosť si zacvičiť. V materských škôlkach je pre deti mnoho príležitostí, ako sa pohybovo vyblázniť alebo sa niečo nové naučiť. V rámci vychádzok môžu deti pozorovať ako prírodu a okolie, tak aj pracujúci jedinca. Zato rodičia s nimi tiež plánujú aktívnu zábavu a dobrodružné hry. Existujú stále rodiny, ktoré s deťmi nikam nechodí. Tie potom sedí pri počítačov alebo televíznych obrazoviek po zvyšok dňa.

Školy ponúka deťom rad pohybových aktivít. Za zmienku stojí práve telesná výchova. Okrem tej sa dieťatko skoro každodenne stretáva s mnoho ďalšími pohybovými aktivitami, ako je napríklad chôdza. Uviesť možno tiež presuny do jednotlivých učební. V školách sa praktizujú vychádzky. Väčšinou sa musí žiaci premiestniť do inej budovy, na štadión či do kina. Niektorí učitelia vo svojich hodinách uprednostní nejakú tú pohybovú aktivitu. Dajme tomu môže ísť o naťahovacie cvičenia. Žiaci to vnímajú ako akési spestrenie. Počas školského roka sa deti môžu zúčastniť školy v prírode, lyžiarskeho kurzu aj plávanie.

Bohužiaľ v školách sa občas objavia prípady, keď hodiny telocviku sú nahradzované pasívnejšie formou oddychu. Alebo sa tým snažia učitelia dohnať zameškané učivo v ich predmete.

Po vyučovaní idú väčšinou deti domov. Zapnú si počítač, hrajú hry alebo klebetia online po sociálnych sieťach. Je málo detí, čo navštevujú nejaký ten športový klub či krúžok. Práve nedostatok pohybu naštartuje v neskorom veku obezitu jedinca.

Medzi deťmi existujú aj výnimky. Táto skupina detí sa venuje športovej aktivitám po celý týždeň. Po škole majú tréningy a víkendu sa zúčastňuje nejednej súťaže. Tak to funguje nielen u futbalu, hokeja, karate a tenisu, ale aj u tancovanie, gymnastiky, baletu a mnohých iných športoch.

Hospodárenie s časom

Správne hospodáriť s časom vnímajú odborníci ako dôležitú súčasť psychohygieny. V bežnom živote si niektorí dospelí nevedia usporiadať primerane svoj čas, nieto malé dieťa. Pre tieto prípady existuje techniky, vďaka ktorým možno ľahko zostaviť optimálny časový harmonogram. Kde je miesto ako na prácu, tak i na odpočinok.

Dieťa by malo byť vedené k poriadku. Naopak neporiadok rozptyľuje nejedno dieťa. Ak sa žiak učí, mal by sa sústrediť len na daný predmet a na nič iné. Priestor na to určené by mal byť vybavený správnym osvetlením a nábytkom. V takom to prostredie neradno prekurovať. Pre tieto prípady je vhodné dobre vyvetrať. Tunajšie atmosféra by mala byť pohodová a pokojná. Dieťa by nemalo zažívať nervozitu a náhlenie. Rodič by ho mal pochváliť aj za sebemenší pokroky. Je dobré v deťoch posilňovať sebadôveru a podporovať ich aj po citovej stránke. Pri učení možno praktizovať menšie prestávky, za pomocou ktorých si dieťa môže pretiahnuť svoje telo alebo sa jednoducho občerstviť. Rozhodne nie je dobré, keď sa dieťa venuje súčasne dvoch aktivitám naraz alebo prípravu na daný predmet nechá na poslednú chvíľu. Prvý by sa dieťa malo vrhnúť na ťažšie úlohy a prechádza postupne k tým najjednoduchším.

Rodič by mal viesť dieťa k domácej príprave. Tej by sa mal malý človiečik venovať v presne určenú dobu a to po každej v rovnakej miestnosti. Nie je dobré sa predtým napchávať. Starší jedinci majú prehľad o tom, koľko im učenie zaberie času. Preto rodičia im iba prekontrolujú vypracované domáce úlohy.

Je na rodičoch, aby sa úlohy dieťaťa a ďalšie jeho povinnosti naplánovali s ohľadom na útlmové fázy dieťaťa.

Deti sa zameriavajú najprv na tú činnosť, ktorá sa nedá odložiť, a potom pristupujú k menej dôležitým aktivitám či povinnostiam. Keď mu je to pre dieťa nadľudská úloha stihnúť všetky povinnosti v daný deň, musí sa rozhodnúť pre zvládnutie tých najpodstatnejších úloh.

Zdržanie sa dieťa nad úlohou či nad učením a má pred sebou ešte mnoho iných úloh, malo by zabudnúť na zábavné činnosti a vrhnúť sa radšej na školské povinnosti.

Ak sa dieťaťu alebo dospievajúci osobe naskytne chvíľa času, môže túto dobu využiť ku študijnej príprave. V prípade že by dieťatko vykazovalo známky otupenosti, ľahostajnosti, unavenosti či ľahostajnosti, je dobré ho z tohto stavu vyrušiť. Odporúča sa otvoriť dokorán okno. Pomôže relaxačný cvik. Na rad môže prisť krátka prestávka. Dieťa je možné na nový príval myšlienok pripraviť formou upratovania.

Relaxácia

Veľakrát sa deti musia chtiac nechtiac prispôsobiť náročnému životnému štýlu, v ktorom takmer chýba priestor pre úplne adekvátny odpočinok. S touto situáciou sa vyrovnávajú ako malé, tak aj odrastenejšie deti po svojom. Aj tie dospievajúci osoby majú veľa povinností a starostí. A to ich núti sa skrátka adaptovať na zrýchlené niekedy až hektické životné tempo bez poriadneho odpočinku.

Relaxácia nie je možné chápať ako istú formu spánku. V skutočnosti je to veľmi záslužná činnosť, ktoré prospieva ľudskému organizmu. Nejedna osoba sa vďaka tomu patrične uvoľní. Nepríjemné napätie je razom preč. Pri tejto aktivite dochádza k regenerácii a odbúranie stresu. Je známe, že odpočinutý a celkom zrelaxovaný jedinec sa dokáže sústrediť a lepšie sa adaptuje na nespočet záťažových situácií, ktorým čelia v každodennom živote.

Prostredníctvom relaxačného cvičenia sa malé deti naučia množstve vecí. Tak napríklad majú možnosť lepšie spoznať svoje telo. Ďalej začínajú mať pod kontrolou svoje pohyby a emočné stránku. Zvládajú nové situácie bravúrne. Nerobí im potom problém sa postupom času vyjadriť o svojich pocitoch či zážitkoch.

Materské škôlky poskytujú dostatok priestoru pre relaxačné cviky. Tie sa využívajú vo chvíli, keď deti vykazujú známky únavy, napätia či agresívneho správania. Táto aktivita by sa mala zaradiť do programu tak, aby sa stala pravidelnou súčasťou denného režimu. Na začiatku sa vykonáva veľmi krátke relaxačné cviky, ktoré sa postupne začnú predlžovať.

Aj v základných a stredných školách sa dieťa nevyhne špeciálnym hrám a relaxačným technikám. Tie sú najmä určené pre upokojenie. Docieliť možno týmito aktivitami takisto odpočinok. Je to dobrá stratégia, ako stíšiť hlučnú triedu.

 


 

comments powered by Disqus